Debat Klima
10859633_10791467_COLOURBOX9936555.jpg
Foto: COLURBOX
Maiken Lykke Lolck, direktør, Naturvidenskabernes Hus og Helle Katrine Andersen, sekretariatschef, DANVA 17/06 2025

Klimamål og rent vand kræver hænder og hoveder – ikke bare planer

Hvis vi vil sikre kvalificeret arbejdskraft til den grønne omstilling og kritisk infrastruktur, skal vi starte med børn og unge – og vi skal starte i folkeskolen. For her lægges ikke kun grunden til faglige kompetencer men også til trivsel, livsmod og troen på, at man kan gøre en forskel.

Regeringen har sat en retning med Folkeskolens Kvalitetsprogram, der med initiativer som juniormesterlære og obligatorisk erhvervspraktik skal styrke praksisfagligheden og give alle børn bedre muligheder for at lykkes og finde veje mod videre uddannelse. Men de politiske ambitioner stiller store krav til virksomhedernes engagement i skolen, og på det område er der i dag meget store lokale forskelle på, hvor godt det lykkes. Denne ulighed i adgang og kvalitet er uholdbar for vores børn og unge.

Der er brug for en samlende aktør, der kan koordinere og kvalificere samarbejdet mellem skoler og virksomheder på nationalt plan, og det er nødvendigt, at der afsættes midler til denne opgave på finansloven. Naturvidenskabernes Hus står, med 15 års erfaring med praksisnær undervisning og skole-virksomhedssamarbejde, klar til at løfte opgaven. På virksomhedssiden står vandsektoren allerede klar til at tage ansvar. DANVAs medlemmer – landets vandselskaber – er gået ind i samarbejdet som støttemedlemmer af Naturvidenskabernes Hus. DANVA ønsker at tage et større ansvar og åbne dørene for endnu flere børn og unge. På den måde kan vi omsætte det naturfaglige pensum fra klasselokalet til håndgribelige billeder af virkeligheden samtidig med, at vi viser diversiteten i de naturfaglige professioner i vandsektoren ved at give eleverne mulighed for at møde medarbejderne og opleve den forskel, de gør i hverdagen. Men det kræver, at samarbejdet bliver systematisk understøttet og fagligt kvalificeret. Det kræver, at regeringen lever op til sit ansvar og afsætter midler på finansloven til at sikre, at denne opgave bliver håndteret. Det handler ikke bare om vandselskaber men om hele forsyningssektoren, der er samfundets rygrad. Energi, vand og affald er kritisk infrastruktur. Og rekrutteringsudfordringen er reel og voksende. Der mangler faglærte og tekniske medarbejdere – og manglen vil kun blive større, hvilket udfordrer realiseringen af den grønne omstilling og forsyningssikkerheden.

Vandselskaberne spiller en nøglerolle i den grønne omstilling: De sikrer rent drikkevand, rent vandmiljø og klimatilpasning. Det er meningsfulde karriereveje, som vi skylder de unge at vise dem – og som er helt nødvendige for, at Danmark kan nå sine klimamål.

Med årlige indsatser, der når 45.000 elever på landsplan, ved Naturvidenskabernes Hus, hvad der skal til for at sikre kvalitet og udbytte for alle parter i samarbejdet mellem skoler og virksomheder. Sammen kan Naturvidenskabernes Hus og vandselskaberne engagere og vise børn og unge de mange spændende karrieremuligheder, der blandt andet er inden for forsyningssektoren på fremtidens grønne arbejdsmarked.

Naturvidenskabernes Hus arbejder tæt sammen med virksomheder og lærere og sikrer, at elever møder faglighed, formål og virkelighed i øjenhøjde – ikke som enkeltstående besøg, men som en integreret del af deres skolegang. Når virksomheder inviterer skoleklasser indenfor, opstår der en unik læringssituation, hvor elever, lærere og virksomhedsmedarbejdere sammen skaber viden, mening og motivation. Det dokumenterer den seneste rapport fra Naturvidenskabernes Hus, som viser, at virksomheder ikke alene engagerer sig for at rekruttere, men det sker ud fra ønsket om at tage socialt ansvar og give noget tilbage.

Men det sker ikke af sig selv. Hvis vi ønsker en praksisnær skole med lige adgang til kvalitet, skal staten tage det næste skridt og sikre, at skole-virksomhedssamarbejdet ikke bliver afhængigt af lokale ildsjæle og tilfældigheder. Det kræver et nationalt tilskud via finansloven – så ambitionerne ikke forbliver politiske hensigtserklæringer men bliver til reel virkelighed.

Regeringen har sat retningen – men nu er det tid til at tage ansvar og sikre, at visionerne bliver til virkelighed. Vandselskaberne står klar til at tage imod folkeskoleeleverne og give dem en virkelighedsnær oplevelse af vandsektorens arbejde, som vækker nysgerrighed og motiverer dem til en uddannelses- og karrierevej, hvor de føler de kan gøre en forskel for samfundet. Naturvidenskabernes Hus er klar til at løfte opgaven og sikre, at skole-virksomhedssamarbejdet når længere ud og skaber højere kvalitet for både elever og samfund. Det kræver politisk vilje og konkret handling. For fremtidens grønne arbejdskraft er ikke kun en investering i ungdommen – det er en investering i vores samfund, i klimaet og i Danmarks forsyningssikkerhed. Og den begynder med én konkret handling: At sætte skole-virksomhedssamarbejdet på finansloven.