Bekendtgørelse om oplysningspligt til forbrugere

Hermed DANVA’s høringssvar angående bekendtgørelse om regler for vandforsyningernes oplysningspligter over for forbrugere.

DANVA støtter kravet om oplysning af takster og regulativ på selskabernes hjemmeside og vi sætter pris på den forudgående dialog og koordineringen imellem Miljøministeriet og Energistyrelsen i forbindelse med implementering af drikkevandsdirektivet.

Konkret har vi følgende bemærkninger, specielt omkring frister og definitioner:

Bekendtgørelsen træder i kraft 1. juli. Det anbefales, at de opgørelser der henvises til i bekendtgørelsens §5 udsendes direkte til forbrugeren første gang for 2025. Det er tids- og omkostningskrævende for alle, der er omfattet af oplysningspligten at ændre faktura eller tilbyde en applikation, som omfatter de krævede data for 2024. Denne frist bør således tilpasses til et realistisk niveau. Det skal tillige sikres, at de nye opgaver, som bekendtgørelsen omfatter, er tillægsberettiget jf. vandsektorlovens bestemmelser.

 

Derudover savnes

  • en operationel definition af begrebet klager, og gøres opmærksom på at det kan være tids- og omkostningskrævende at opgøre og udstille klager idet der jo er forskel på henvendelse og begrundet klage.
  • En præcisering af §5 stk. 3 – hvad betyder ordlyden?

Det er uklart, om det er vandforsyningerne, der kan tilbyde kunden en anden løsning, f.eks. en app, eller om det er kunden, der kan anmode om dette i tilfælde af, at der ikke ønskes oplysninger direkte.

 

Med venlig hilsen

 

Carl-Emil Larsen

DANVA