Høring - bekendtgørelse om vandkvalitet og tilsyn med vandforsyningsanlæg

DANVAs høringssvar fokuserer på nye hovedelementer. Der er vedlagt et bilag angående definitioner og tekstnære bemærkninger til bekendtgørelsen.

Generelt efterspørger vi af hensyn til forholdet til den økonomiske regulering, at lovmaterialet suppleres med en klar angivelse af, hvilke opgaver der er nye for vandselskaberne. I forbindelse med færdiggørelse af denne bekendtgørelse og tilhørende vejledning, opfordres derfor til en dialog med Klima- Energi- og Forsyningsministeriet. Målet må være en klar og administrerbar vejledning, der minimerer tolkningsrummet i bekendtgørelsens bestemmelser, med deraf følgende ensartet administration fra kommune til kommune / på tværs af kommunegrænser.

Indførelsen af indikatorparametre understreger endnu engang behovet for revision af kogeanbefalingsvejledningen. Denne vejledning er direkte vedkommende for forbrugerne og den er ikke opdateret efter indførelsen af taphaneprøverne i 2017. DANVA opfordrer til, at denne vejledning revideres samtidig med vejledning til nærværende bekendtgørelse.

Høringssvaret omfatter:

  • Materialer i kontakt med drikkevand – forsyningernes opgaver
  • Positivlisten – indhold og omfang
  • Kvalitet og kontrol – ansvar og rollefordeling
  • Nye indberetningskrav til vandselskaberne

Vi står gerne til rådighed med uddybninger, erfaringer og konkrete eksempler i forhold til de nævnte vejledninger og bekendtgørelsen i øvrigt.

Materialer i kontakt med drikkevand – forsyningernes opgaver

Klar angivelse af ”nødvendig rensning”

Begrebet ”nødvendig rensning bør præciseres i vejledningen så det tydeliggøres, hvordan bestemmelsen bruges i praksis. Bestemmelsen må ikke stå i vejen for vandbehandling, der giver samfundsmæssig og økonomisk mening, selvom de ikke er nødvendige ud fra et sundhedsmæssigt perspektiv f.eks. blødgøring

Produktkontrol fremfor egenkontrol

Det foreslås i § 9, at vandforsyningerne skal foretage en egenkontrol af anvendte behandlingskemikalier og filtermedier, for at sikre at disse opfylder renheds- og kvalitetskrav i den europæiske standard.

 

Forslaget i § 9 lægger således hele ansvaret over på forsyningen ift. egenkontrol, hvilket vi mener er en dokumentationsopgave for producenten, herunder uvildig tredjeparts kontrol, både med og uden en gældende standard. Produktkravene skal fastsættes på et tilstrækkelig højt niveau der sikrer vandkvaliteten uden omfattende egenkontrol for migration og afsmitning i driftsfasen. Dette bør også være tilfældet med produkter på den forslåede positivliste. DANVA foreslår at filtermaterialer og behandlingskemikalier underlægges samme krav som beskrives i direktivets artikel 11, dvs. test, migrationskrav, kontrolordning og mærkning.

 

Offeranoder

Der gøres i øvrigt opmærksom på at offeranoder ikke er omtalt under behandlingskemikalier og filtermedier. I præambel 1 til retsakt 2024/367 samt præambel 8 til retsakt 2024/369 fremgår det, at offeranoder ikke er underlagt kravene i drikkevandsdirektivets artikel 11. Offeranoder bør derfor omfattes af bekendtgørelsens bestemmelser om behandlingskemikalier og filtermedier.

 

Positivlisten – indhold og omfang

Det fremgår af Drikkevandsdirektivet, at det netop er de enkelte medlemsstater, der skal sikre, at kvaliteten og renheden kan vurderes og garanteres. Vi opfordrer derfor til, at Miljøstyrelsen vedligeholder en liste over versionerede standarder, der kan anvendes sammen med en egentlig produktliste. Det er vores erfaring, at der er meget stor forskel på de kvalitetsstandarder, der er på markedet, og det er ikke alle Europæiske standarder der er velegnede til danske forhold. Det skal derfor sikres, at de standarder, der refereres til, giver en reel kvalitetsgaranti. Versioneringen er vigtig, fordi der kan være stor forskel på forskellige udgaver af samme standard.

Listen skal omfatte alle produkter i kategorien filtermaterialer og behandlingskemikalier, både med og uden standarder. Produkter, som er godkendt efter en standard skal registreres med standardnr. og version. Øvrige produkter uden standarder skal på listen med specifikke oplysningskrav. Det er nødvendigt, at det er tydeligt, hvilke krav produkter skal opfylde for at blive optaget på positivlisten.

Fastholdes kravet om egenkontrol, skal positivlisten omtalt i § 9 også omfatte en liste over parametre der skal kontrolleres for, samt sikre at de relevante analysemetoder kan leveres af laboratorierne i en passende kvalitet og reproducerbarhed.

For at undgå forvirring blandt leverandører og vandforsyninger anbefales at anvende samme frister som i retsakterne hørende til artikel 11. Dermed er det ens for alle produkter og materialer, som kommer i kontakt med drikkevand.

Kvalitet og kontrol – ansvar og rollefordeling

Tilsyn på tværs af kommunegrænser

Den nye bestemmelse i § 10 stk. 2 om tilsyn med anlæg hvor vandet forbruges i flere kommuner hilses velkommen. Bestemmelsen forventes brugt som løftestang for et ensartet administrationsgrundlag og dermed tilsyn med de selskaber, der leverer vand i flere kommuner. Dette bør præciseres i vejledningen.

Indikatorparametre og operationelt analyseprogram

Bekendtgørelsen indfører begrebet indikatorparametre og operationelt program som supplement til sundhedsmæssigt baserede kvalitetsparametre. Dette er i overensstemmelse med direktivet.

Forskellen mellem de to typer af kontrolprogrammer skal tydeliggøres. Det lovpligtige program som omfatter kvalitetskravene kan kun ændres med forudgående afgørelse fra myndighederne, mens kontrollen af indikatorparametrene angives som driftrelaterede, der sigter på at kontrollere, at vandbehandlingen fungerer efter hensigten. I præamblen til direktivet fremgår at ” kontrol til operationelle formål for at sikre, at vandbehandlingen fungerer efter hensigten. Sådan yderligere kontrol bør udføres efter vandforsyningernes skøn”.

DANVA anbefaler derfor, at der i bekendtgørelsen indsættes en klar rolle og ansvarsfordeling, hvor det operationelle program er selskabernes ansvar. Her medfølger en orienterings- og dokumentationspligt til myndighederne (ikke en godkendelse), hvis antallet og omfanget af prøver ændres. DANVA anbefaler ligeledes, at øvrige forebyggende foranstaltninger som vandselskaberne udfører, også kan indgå i det operationelle program, som erstatning for eller supplement til analyser.

Somatiske Colifager(SC)

Det forventes, at SC udelukkende analyseres i tilfælde af, at råvandet hidrører fra eller er påvirket af overfladevand. Parameteren er indsat for at sikre, at de relevante hygiejniske barrierer er på plads, men findes ikke umiddelbart relevant i en grundvandsbaseret drikkevandsforsyning som den danske. Det anbefales, at parameteren medtages i GRUMO, hvis der ønskes et billede af forekomsten i dansk grundvand. Der kan på den baggrund tages stilling til om parameteren skal indgå i den generelle kontrol.

 

Nye indberetningskrav til vandselskaberne

Generelt

I det omfang, det er muligt, opfordres til, at frist og format for disse indberetningskrav koordineres med aktiviteter i den igangværende ”Jupiterreformation”. Midlertidige formater bør så vidt muligt undgås, alternativt holdes så simple som muligt.

 

Vandmængder

Der er indsat en ny indberetningspligt af vandmængder, som ikke har ophæng i direktivet. DANVA finder ikke, at en øgning af frekvensen af indberetning af vandmængder, har nogen værdi og savner en begrundelse for netop denne bestemmelse. DANVA anbefaler, at den fjernes. Frekvenser for indberetning af vandmængder kan passende bibeholdes som en del af en vandindvindingstilladelse.

 

Frister

Der er meget korte frister i bekendtgørelsens del om oplysninger til forbrugeren, det er ikke realistisk at selskaberne kan nå at udstille de krævede data i et format direkte til forbrugeren inden 1. juli. Denne frist bør tilpasses til et realistisk niveau. Oplysningerne er i forvejen for størstepartens vedkommende tilgængelige via diverse online services, på hjemmesiden eller ved henvendelse til vandforsyningen.

 

 

Med venlig hilsen

 

Carl-Emil Larsen

DANVA

BILAG Definitioner

Nedenfor et antal steder i bekendtgørelsen hvor begreber enten bør tydeliggøres i bekendtgørelsen, eller hvor brugen defineres nærmere i den kommende vejledning.

  • 3: ”forbrugernes fordelingsnet” bør defineres i overensstemmelse med definitionen i DS439. Standarden er referencen for alle aktører der arbejder i husinstallationerne og anvendes også som reference i normalregulativ og drikkevandsvejledning.

Ordet agens er en meget direkte oversættelse af direktivets ”agent” og forslås erstattet med ”virksomt stof”

  • 4: Drikkevand erstattes med råvand i første linje i overensstemmelse med overskriften til afsnittet
  • 8: Bestemmelsen er uklar. Det bør præciseres, hvad der menes med ”forringelse” og ”forurening”. Det antages at forurening omfatter afsmitning herunder eksempelvis smag og lugt, og at forringelse ikke dækker effekten af ”den nødvendige rensning”.
  • 9 stk 2: Ansøgningskrav oplysning om renhed af behandlingskemikalier OG potentiel afsmitning fra membraner og resiner
  • 33 Risiko: Definition af risiko? Afgøres det af den enkelte tilsynsmyndighed i samarbejde med Styrelsen for Patientsikkerhed i hvert enkelt tilfælde?
  • 37 Lettilgængelige oplysninger: Definèr dette tydeligt i vejledning. Eksempelvis kan man på fakturaen skrive ”alt er ok” og så blot henvise til en hjemmeside for flere detaljer.
  • 39 Forbrugerklager: Det savnes en præcis definition af forbrugerklager.

Bilag: Kravet om måling af turbiditet gælder ikke for grundvandskilder, hvis turbiditeten er forårsaget af jern og mangan. Det bemærkes dog, at der i den engelske udgave henvises til ”Water Supply Plant”. I oversættelsen og i bekendtgørelsen står der ”hos vandforsyningen”. Der bør stå ”afgang vandværk”.

Bilag: PFAS og DMSA

Der mangler en præcisering af ”Sum af PFOS, PFOS, PFNA og PFHxS” (en note a la den for Sum af 22 PFAS, se note 19).Der bør for alle stoffer og summer i bilag 1 angives en scankode (Sckode), bl.a. for de 2 PFAS summe:

 

  • Sum af PFOS, PFOS, PFNA og PFHxS lineære og forgrenede
  • Sum af 22 PFAS lineære og forgrenede

 

Der efterspørges CAS nr. for de forgrenede stoffer, der kan analyseres for. Ellers er analysen ukonkret og resultater kan ikke sammenlignes, dermed er det vanskeligt at følge en reel udvikling.

 

Der er sat et meget lavt kriterie for pesticidnedbrydningsproduktet N,N-dimethylsulfamidsyre (DMSA) på 0,01 µg/l. Ifølge vores oplysninger kan laboratorierne ikke levere den tilstrækkelige lave detektionsgrænse på 0,001 µg/l.