16/06 2025

Høring: Lovforslag om bygge- og anlægsprojekter med vigtige forsvars- og beredskabsformål

DANVA kvitterer for modtagelsen af forslaget til lov om bygge- og anlægsprojekter samt driftsaktiviteter med væsentlige nationale forsvarsformål eller væsentlige civile bered-skabsformål og takker for muligheden for at afgive høringssvar.

By i  fugleperspektiv - Randers
2025/005423

DANVA kvitterer for modtagelsen af forslaget til lov om bygge- og anlægsprojekter samt driftsaktiviteter med væsentlige nationale forsvarsformål eller væsentlige civile bered-skabsformål og takker for muligheden for at afgive høringssvar.

Der er tale om et vidtgående lovforslag med et meget bredt anvendelsesområde og meget store beføjelser. De retssikkerhedsmæssige aspekter heraf vil vi overlade til andre at kommentere mere detaljeret på. Men som brancheforening for den danske vandsektor (vand- og spildevandsselskaberne, der i det følgende benævnes vandselskaberne) ligger det DANVA på sinde, at lovforslaget ikke kommer til at kompromittere den almindelige vandforsyning og spildevandsafledning. Her savner vi noget i lovforslaget. Vi mener eksempelvis ikke, at der bør kunne ske ekspropriation af vand- og spildevandsanlæg under loven, hvis det medfører at vandforsyning eller spildevandsforsyning til den almindelige vand-kunde som følge deraf må afbrydes i en længere periode. Vi mener også der bør sikres mod, at drikkevandet forurenes som en følge af lovforslaget. Beføjelserne til at udstede og fravige lovgivning bør eksempelvis ikke kunne anvendes i forhold til de sikkerhedsforskrifter, der skal sikre drikkevandet mod forening.

Vi har som brancheforening for vandselskaberne i øvrigt koncentreret os om betydning af lovforslaget for vandselskaberne som ledningsejere.

Det er vores forståelse, at det ikke er intensionen med lovforslaget at påføre vandselskaberne og dermed vandforbrugerene i det pågældende forsyningsområde omkostningen til omlægning af ledninger, der ikke er gæster efter det lovbestemte eller det ulovbestemte gæsteprincip. DANVA er helt enige i denne grundlæggende præmis og skal understrege dens vigtighed for vandselskaberne.

Lovforslagets § 5, stk. 2 indeholder en opregning af tilfælde, hvor gæsteprincippet i § 5, stk. 1 ikke finder anvendelse. Ifølge retspraksis er der imidlertid mange andre situationer end de anførte, hvor gæsteprincippet kan være fraveget, f.eks. for ledninger der er anbragt i henhold til en landvæsenskommissionskendelse (jf. U 2022.1635 H), ved ledninger som er blevet tinglyst mens der var ejersammenfald mellem grundejer og ledningsejer (jf. U 2022.2004 H), når der er betalt erstatning for ledningsanbringelsen (U 2022.2004 H) og når grundejeren selv har haft en interesse i ledningsanbringelsen (U 2021.3472 H). Vi fin-der det meget væsentligt, at lovforslaget ikke kan misforstås og føre til, at ledninger, der dag har en permanent tilstedeværelsesret, bliver omfattet af gæsteprincippet i forbindelse med bygge- og anlægsarbejder omfattet af loven.

DANVA skal derfor forslå, at gæsteprincippet adresseres i § 5 stk. 1 med nedenstående formulering.

§ 5. Arbejder på ledninger, der er omfattet af gæsteprincippet, i eller over arealer i områder, hvor bygge- og anlægsprojekter omfattet af § 1 skal gennemføres, herunder om nødvendigt flytning af ledninger i forbindelse med arbejder, der iværksættes af bygherren under gennemførelsen af bygge- og anlægsprojektet, betales af ledningsejeren, jf. dog stk. 2.”

Denne indsættelse overflødiggør samtidig § 5 stk. 2. Der er således tale om en ganske simpel løsning.

I fald den nuværende formulering af § 5 stk. 1 fastholdes, mener foreningen, at § 5 stk. 2 bør omskrives. Det samme gør sig gældende i fald gæsteprincippet indskrives i § 5 stk. 1 samtidig med, at § 5 stk. 2 fastholdes.

Uden omskrivning af lovens ordlyd skal DANVA efterlyse såvel tydeligere som mere udførlige lovbemærkninger til sikring af intensionen og vandselskaberne og forbrugerne i de berørte områder mod risikoen for en stor utilsigtet ekstraregning.

Ledninger i vejarealer er omfattet af den beskyttelse, der ligger i vejlovens krav om ”vej-formål”. Denne beskyttelse bliver med lovforslaget sat ud af drift for arbejder på ledninger i forbindelse med bygge- og anlægsprojekter omfattet af loven. Dermed overvæltes en del af bygge- og anlægsomkostningerne på ledningsejerne. Dette er en forøgelse af vandselskabernes risiko, der ikke blot er ny men også vanskelig at håndtere, idet der ikke er forudsigelighed om hvornår, der er behov for ledningsflytninger af hensyn til bygge- og an-lægsprojekter under loven.

DANVA skal påpege, at ledningsomlægninger kan være særdeles bekostelige. I det tilfælde, hvor et vandselskab kommer til at betale for en ledningsomlægning efter loven, vil det være borgerne i det konkrete forsyningsområde, som kommer til at betale over vand-taksterne. Deraf behovet for sikkerhed for, hvornår det i givet fald vil være aktuelt – og en opfordring til en overvejelse af det rimelige i, at alene nogle ”tilfældige” borgere skal betale ekstra for ”Rigets sikkerhed” (de nationale forsvarsformål eller væsentlige civile bered-skabsformål). Ledningsomlægninger som ledningsejere ikke skal bekoste efter de gældende regler kunne i stedet finansieres af fællesskabet.

DANVA stiller sig som altid til rådighed for spørgsmål og dialog i forlængelse af vores høringssvar. DANVAs chefjurist Hannah Scheel Andersen kan kontaktes på hsa@danva.dk eller 87 93 35 62.


Med venlig hilsen

Carl-Emil Larsen

DANVA