Implementering af Byspildevands-direktivet

EU’s revision af Byspildevandsdirektivet kræver opgraderinger af spildevandsrensningen, men finansieringen er en udfordring.

Konsekvenser 

  • Store omkostninger til nye spildevandsanlæg. 
  • Risiko for ikke at leve op til EU’s krav og dermed bøder. 
  • Behov for langsigtet planlægning og investeringer. 

DANVAs løsning 

  • Tæt dialog med myndighederne om realistiske overgangsordninger. 
  • Økonomisk støtte til kommunale og regionale spildevandsselskaber. 
  • Udvikling af avancerede rensningsteknologier til at overholde de nye krav. 

Implementering af byspildevandsdirektivet – fra byrde til bæredygtig balance

Fakta: En ny æra for spildevandsrensning

EU’s reviderede byspildevandsdirektiv markerer en væsentlig opstramning og stiller nye krav til, hvordan spildevand skal renses i Danmark og resten af Europa. Direktivet skærper grænserne for udledning af næringsstoffer og introducerer et fjerde rensetrin, der skal fjerne medicinrester, mikroforureninger og PFAS. Danmark står godt rustet med 95,5 % af spildevandet allerede tertiærrenset – men kravene bliver dyrere og mere omfattende.

Konsekvenserne er betydelige

Danmark står over for milliardstore investeringer i opgradering og modernisering af renseanlæg. Uden rettidig planlægning og økonomisk understøttelse risikerer vi enten takststigninger, udeblevne investeringer – eller i værste fald: manglende overholdelse af EU’s krav og risiko for bøder. Den økonomiske regulering af vandsektoren, hvor selskaberne alene må finansiere investeringer gennem takster, lægger et ekstra pres på forsyningerne.

DANVAs arbejde – mod en realistisk og grøn implementering

DANVA arbejder tæt sammen med myndighederne for at sikre, at direktivet implementeres ansvarligt og realistisk. Organisationen foreslår blandt andet overgangsordninger, der giver spildevandsselskaberne tid og mulighed for at planlægge og prioritere investeringerne.

Foreningen presser også på for statslig medfinansiering, så regningen ikke lander ensidigt hos forbrugerne. Samtidig arbejder DANVA for en justering af den danske økonomiske regulering, så sektoren får bedre rammer til at investere i grøn omstilling.

Et centralt indsatsområde er indførelsen af udvidet producentansvar (EPR) for miljøfarlige stoffer. Det bygger på EU’s forurener-betaler-princip og vil betyde, at fx medicinal- og kosmetikbranchen skal bidrage til finansieringen af det fjerde rensetrin. DANVA advarer mod at lade proportionalitetsvurderinger spænde ben for løsninger, der i stigende grad støttes af videnskabelig evidens.

Endelig støtter DANVA direktivets fokus på energieffektivitet, cirkulær økonomi, klimaneutralitet og bedre overvågning – og arbejder for, at direktivet også bliver en løftestang for dansk innovation og eksport.