Nyhed
En rød Scania lastbil kører gennem byen med specialudstyr monteret på bagenden, omgivet af andre køretøjer og bygninger.
De spildevandsselskaber, der har koncentrationer af PFAS over de vejledende grænseværdier, kan opleve, at omkostningerne til disponering af spildevandsslam vil stige. Foto: Colourbox
Lars Fischer 16/03 2022

Stigende udgifter til bortskaffelse af spildevandsslam

De spildevandsselskaber, der har koncentrationer af PFAS over de vejledende grænseværdier, kan opleve, at omkostningerne til disponering af spildevandsslam vil stige. Dette skyldes, at det såkaldte B- og C-slam ofte er dyrere at skille sig af med end A-slam.

Nye statslige mål for PFAS

I efteråret 2021 kom Miljøstyrelsen med anbefalinger til et loft over PFAS i spildevandsslam. De nye, foreløbigt vejledende grænseværdier skal beskytte landbrugets marker mod PFAS-forurening fra spildevandsslam.
Vi er herefter blevet kontaktet af en række af vores medlemsselskaber, der har oplyst, at de nye anbefalinger kan betyde, at spildevandsslammet ændrer type fra A-slam til enten B- eller C-slam. Mens A-slam kan køres på landbrugsjord, skal B-slam komposteres og C-slam skal forbrændes. Dermed kan omkostningerne til disponering af spildevandsslam stige.

Mulighed for tillæg afventer svar fra Forsyningssekretariatet

DANVA har undersøgt, om det er muligt at søge tillæg til de økonomiske rammer, så de selskaber, der vil blive ramt af meromkostningen til slamdisponering kan finansiere det statsligt fastsatte mål.
Som udgangspunkt er det nemlig vores vurdering, at der er tale om et fastlagt statsligt mål i henhold til § 11. stk. 1 i ØR bekendtgørelsen.
Det har endnu ikke været muligt at få et endegyldigt svar fra Forsyningssekretariatet på vores henvendelse.
Da selskaberne står midt i årets indberetning til de økonomiske rammer, understreger vi over for Forsyningssekretariatet, at det er vigtigt at få klarhed om tillægsmuligheden.

Vandselskaberne bør helgardere sig

Såfremt Forsyningssekretariatet ikke anser grundlaget for en tillægsansøgning som et statsligt mål, anbefaler vi, at selskaberne helgarderer sig ved at anmode Forsyningssekretariatet om at få tillægsansøgningen behandlet efter ØR-bekendtgørelsens § 15, som en justering af de økonomiske rammer, idet både aktiviteter og omkostninger ændres væsentligt.

Baggrund

Der har på det seneste været et øget fokus på forurening fra PFAS, herunder PFOS, på landbrugsjord til afgrøder og afgræsningsarealer til bl.a. slagtekvæg. Samtidig er der fastsat skærpede krav til PFAS i jord- og drikkevandskvalitet.