Om selskabsledelse

Vandselskaberne har fokus på ansvarlighed, gennemsigtighed og samarbejde mellem ejere, bestyrelse og ledelse. Under dette  punkt har vi blandt andet samlet viden om kunderelationer, økonomi, skatteforhold, konsolidering og særligt den økonomiske regulering.

DANVA bidrager til at forme en ny økonomisk regulering, som gør det muligt for vandselskaberne at leve op til samfundets krav om drikkevand, spildevand og klimatilpasning samt fremme den grønne omstilling. Økonomiske rammer sikrer omkostningsdækning og fjerner barrierer, hvilket gør selskaberne i stand til at levere teknisk vand til kunder med særlige behov. 

Vandsektorloven fra 2010 markerede et skift, der omdannede kommunale vand- og spildevandsforsyninger til selvstændige aktieselskaber med kommercielle driftskrav. Denne reform har haft vidtrækkende konsekvenser for ledelsen af vandselskaber.

Vandsektorloven: Baggrund og formål

Vandsektorloven (LBK nr. 1693 af 16. august 2021) blev skabt for at fremme gennemsigtighed, effektivitet og økonomisk ansvarlighed i sektoren. Loven fastsætter rammerne for vand- og spildevandsforsyningens drift, som skal være effektiv og levere stabile og lavest mulige priser for forbrugerne. Samtidig understøtter loven innovative løsninger og en høj standard for sundhed og miljømæssig kvalitet​.

Et centralt element i loven er, at vandselskaberne skal drives som naturlige monopoler med regulerede økonomiske rammer. Disse indtægtsrammer er designet til at skabe konkurrencepresset lignende mekanismer, selv i en monopolstruktur​.

Omorganisering af forsyningsstrukturen

Som følge af vandsektorloven blev kommunale forsyninger udskilt som selvstændige aktieselskaber pr. 1. januar 2010. Denne selskabsgørelse skulle professionalisere sektoren og styrke dens økonomiske gennemsigtighed. Selskaberne blev underlagt indtægtsrammeregulering og benchmarkingsystemer for at sikre omkostningseffektivitet​​.

Selskabsledelsens rolle og ansvar

I lyset af vandsektorloven har selskabsledelsen fået en central rolle. Bestyrelserne har ansvar for strategisk styring og økonomisk kontrol i henhold til lovens krav. Dette omfatter blandt andet en aktiv rolle i budgettering, investeringer og sikring af gennemsigtighed i selskabets drift​​.

DANVAs Kodeks for god selskabsledelse i forsyningsselskaber understreger, at bestyrelsen skal sikre, at selskabets aktiviteter afspejler både ejerens politiske mål og kravene om økonomisk robusthed. Kodekset opfordrer også til en "følg-eller-forklar"-tilgang, hvor bestyrelser enten følger anbefalingerne eller forklarer, hvorfor de vælger alternative løsninger​.

Reguleringens konsekvenser for selskaberne

Vandsektorloven har både styrket sektoren og skabt nye udfordringer. Ifølge en analyse af sektoren fra Copenhagen Economics er reguleringen blevet mere kompleks, og selskaberne oplever et stigende behov for investeringer. Ledningsnet fra 1960’erne og 1970’erne skal udskiftes, samtidig med at der er øgede krav til klimatilpasning og bæredygtighed​​.

Den økonomiske regulering indeholder effektiviseringskrav og benchmarkingmodeller, som belønner selskaber, der reducerer omkostningerne. Dette har dog skabt en stram økonomisk ramme, hvor det kan være udfordrende at balancere kortsigtet effektivitet med langsigtede investeringer​.

Kulturændringer i sektoren

Vandsektorloven har også haft en direkte indflydelse på arbejdskulturen i sektoren. Fokus er skiftet fra lokalt orienteret drift til en strategisk tilgang, hvor økonomisk rapportering, compliance og benchmarking er centrale elementer. DANVA har rapporteret, at denne omstilling har krævet både kompetenceudvikling og øget samarbejde mellem ledelse og medarbejdere​​.

Fremtidsperspektiver for selskabsledelsen

For at imødekomme fremtidens udfordringer anbefaler eksperter og brancheorganisationer flere tiltag:

  • Fokus på bæredygtighed: Selskaberne skal have fleksibilitet til at prioritere klimainvesteringer, der kan reducere omkostninger og forbedre forsyningssikkerheden​​.
  • Cybersikkerhed og digitalisering: Med stigende trusler mod kritisk infrastruktur er der behov for investeringer i digital sikkerhed​.
  • Enklere godkendelsesprocedurer: For at fremme innovation bør reguleringens administrative byrder reduceres​.